Nye satser framkommer som følge av påløpte kostnader de siste 3 årene, slik avtalen mellom grunneierne og hytteeierne fastsetter det.
Pihl har lagt fram for arbeidsutvalget faktiske kostnader i perioden 2019-2020-2021 for drift og vedlikehold av hyttevegnettet og tappepunkt for vann der dette finnes. Gjennomsnittet av disse kostnadstallene blir gjort gjeldende i 3 år framover fra og med 2022, kun med en indeksregulering det enkelte år.
Siste regulering skjedde i 2017. Det har skjedd en del forandringer i kostnadsbildet på disse fem årene, og det blir forandringer i brukerbetalingen for alle hytteområder.
Nye satser er:
Selveiertomter har høyere satser på grunn av bidrag til løypekjøring og løype-/stiarbeidet. Disse pengene sendes direkte videre til løypekjøringsselskapet og kommer i tillegg til grunneiernes egne bidrag til sti-/løypearbeidet.
Vegkostnadene er redusert med 10 % (20 % på Øyungen) som dekkes av Pihl.
Se grunnlag for beregning av brukerbetaling for spesifisering dersom du er unntatt vann- eller vegdelen.
Kommentarer til noen av hytteområdene
Sjusjøen får tilnærmet uendret brukerbetaling for de som har offentlig vann. For de som bruker Pihls tappepunkt så går satsen noe ned.
Kuåsen får redusert sats sammenlignet med 2021. Elgåsen får høyere sats, først og fremst på grunn av arbeider med nytt tilrettelagt tappepunkt for vann i 2021. Aksjøen får en mindre økning i 2022.
Ljøsheim og Grunnåsen har forskjellig kostnadsgrunnlag og får forskjellige satser. Her blir det en økning i brukerbetaling, på grunn av økte kostnader for både hytteveger og vann-anlegg.
Hamarseterhøgda får en vesentlig oppgang i satsen, som følge av generelt økte kostnader med vann og veg.
Hyttefeltene i Åstadalen – Gammelskolla, Skvaldra og Øyungen – får en vesentlig oppgang i satsen. Dette skyldes generelt økte kostnader med vann og veg, men også noen spesialprosjekter. Spesielt har nytt vanninntak på Skvaldra i 2019 påvirket satsen i dette hytteområdet sterkt.
Spesifisert faktura sendes ut i starten av juni.
Oppdatert info etter møte med arbeidsutvalget 20. juni:
Etter utsendelse av faktura for brukerbetaling i 2022 har det kommet reaksjoner fra hytteiere på at regulering av satsene skjedde i 2022 og ikke først i 2024 slik overenskomsten sier. Temaet ble tatt opp i møte med forhandlingsutvalget og arbeidsutvalget 20.06.
Med bakgrunn i generelt økte kostnader med drift av vann og veg foreslo Pihl en gjennomgang allerede for 2022. Dette ble akseptert av arbeidsutvalget og ny avregning ble gjennomført. Etter de signalene som i ettertid har kommet fra hytteeiere og fra arbeids- og forhandlingsutvalget er vi nå enige om at 2024 skal gjelde som tidspunkt for første regulering. Begge parter er opptatt av å opprettholde den gode forståelsen som førte fram til overenskomsten om brukerbetaling. Avtaleteksten blir da gjeldende uendret.
Utsendte fakturaer for brukerbetaling i 2022 betales slik de er sendt ut. Pihl vil komme tilbake til et opplegg for avregning av for mye betalt/for lite betalt senere i høst, etter en gjennomgang av opplegg med arbeidsutvalget.
God sommer ønskes til alle!
